Åseda Hockey startade en egen insamling

”För oss var det självklart att försöka göra någonting för att uppmärksamma och samla in pengar som går till AjaBajaCancer.”

Barncancercentrum. Lund. 2023. En ofattbar resa tar sin början för Thim Skoog, Elina Johanssons och deras 2-åriga son Oliver som drabbades av leukemi.

Laget före jaget? Så resonerade pappa Thims hockeyförening, Åseda IF. De ville stötta Oliver, men även andra barn och familjer som tvingas in i barncancervardagen. Insamlingen “Team 66” skapades. Namnet valdes då laget gjort 66 mål i fortsättningsserien – och nu ville man att den siffran skulle betyda än mer. För pengarna som samlades in skulle man köpa en matchtröja med nummer 66 till Oliver – och resterande belopp skulle gå direkt till AjaBajaCancer och Olivers egna insamling.

– Vi lät Thim och Elina vara en stor del i hela processen så när dem tyckte vi skulle gå för AjaBajaCancer så var valet väldigt lätt. Sedan när man läste på lite om det så var valet glasklart, berättar sportchef Kristian Rautio. Hela insamlingen fick ju en enorm spridning och såklart har vi fått mycket feedback om att det var ett fint och bra intiativ. Som förening är det såklart jättebra publicitet men det har för oss inte varit det viktiga utan för oss har fokus varit på ändamålet.

.– När vi stog på barncancercentrum för första gången och påbörjade vår ofrivilliga resa visste vi att AjaBajaCancer var några vi ville ge tillbaka till. Den gången kom en sjuksköterska in och gav oss en hygienpåse fylld med de saker vi hade glömt när vi panik packade för att ta oss ner till helvetet på jorden. Ett ställe där cancer tagit över barnen. Där och då visste vi att det var AjaBajaCancer som vi brann lite extra för, berättar familjen.

Att starta en insamling är ett fantastiskt sätt att visa sitt stöd under en tid när man som familj behöver det som allra mest. Här direkt till familjen Skoog–Johansson, men också till alla andra familjer som också genomlider samma sak.

– Vårt största råd eller tips är egentligen att ta tag i det och verkligen genomföra det. Vi resonerade såklart om olika insamlingar men valde det alternativet som vi trodde skulle nå ut till flest och där levererade ju sociala medier. Det är väl där man ska fundera över alternativen liksom. Vi tänkte tex om man skulle gjort något fysiskt i Åseda men då hade det ju blivit på mer lokal nivå. Sedan är väl det viktigaste att ha med sig att även ”små” insamlingar är lika värdefulla då varenda krona räknas. Vi tror att vissa kanske inte vågar med ”tanken” på att ”tänk om det inte ger så mycket”. Hellre en liten insamling än ingen.

Vill ni också starta en egen insamling? Här kan du se hur enkelt du gör det!