Press och media

Presstjänst AjaBajaCancer

Vi hjälper gärna press och media med information och fakta om AjaBajaCancer och vårt arbete.

Om vi kan förmedlar vi gärna foton och filmer. Alla foton och filmer vi använder har medgivande från vårdnadshavare och deltagare.

Om ni vill komma i kontakt med familjer som drabbats av barncancer förmedlar vi gärna kontakten. Hör av dig till vår verksamhetsledare Ellinor Stattin.

Pressmeddelande 8/4 2024

AjaBajaCancer i nytt samarbete för att skala upp AjaBaja Golfen till 20 nya platser under 2024

AjaBajaCancer har sedan 2018 underlättat vardagen för familjer som lever med barncancer. Kännedomen om AjaBajaCancer hos drabbade familjer har ökat och stödet som organisationen ger har utvecklats, idag stöttar vi praktiskt, socialt och psykologiskt men vi ger också kämpande familjer ljusglimtar i en tuff vardag.

Sedan starten har en årlig golftävling på Sparren GK utanför Stockholm varit en viktig intäktskälla för organisationen. 2023 blev året då tävlingen även arrangerades i Puttom Örnsköldsvik GK tack vare ICA Kvantum Örnsköldsvik och Ishockeyprofilen Linus Ullmark. Första året för tävlingen i Örnsköldsvik genererade 274 400kr – Jag vet inte var man drar gränsen för succé eller inte, men det gick över förväntan, säger Linus Ullmark som är ambassadör för AjaBajaCancer.

Nu inleds ett samarbete med Svenska Golfevent och NeH för att göra golfen tillgänglig i hela landet med målet om 20 nya tävlingar redan 2024. Nu pågår ett arbete med att välja ut golfklubbar och lokala sponsorer för denna uppskalning.

Sedan 2018 har AjaBajaCancer arbetat för att underlätta vardagen för alla som drabbats av barncancer. Att underlätta vardagen betyder att skapa trygghet under skrämmande och osäkra förhållanden. 

  • Första året stöttade vi 6 familjer, men under 2023 så kunde vi hjälpa 544 familjer. Vårt mål är att kunna hjälpa alla. Men då måste vi växa och vi är så glada att kunna skala upp AjaBaja Golfen tillsammans med Svenska Golfevent och NeH, säger Ellinor Stattin, grundare av AjaBajaCancer.

Om AjaBajaCancer

AjaBajaCancer är en välgörenhetsorganisation som bildades 2018 av Ellinor Stattin och Tove Malm när deras barn drabbats av cancer. AjaBajaCancer underlättar vardagen för alla som drabbats av barncancer. Genom våra tjänster, erfarenheter, forum och samarbetspartners skapar vi erbjudande där alla som drabbats kan få hjälp och ett personligt stöd – enkelt. Det kan vara allt från att gå till affären och handla mat eller att få psykologiskt stöd när den olustiga känslan plötsligt infinner sig. 

Om Svenska Golfevent

Svenska golfevent driver en landsomfattande verksamhet där de hjälper företag, golfklubbar och organisationer att göra golftävlingar och golfrelaterade event. Företaget har lång samlad erfarenhet av golfvärlden, de hanterar alla delar från tävlingsgolf på tournivå till upplevelser för vardagsgolfaren. Företaget har stor erfarenhet från att driva golfklubb till att göra event. Två av medarbetarna har PGA status.

Om NeH

NeH har sedan 1964 dvs i 60 år varit ett ledande företag inom profilering och exponering. NeH har förutom samarbete med många svenska företag med starka varumärken ett stort engagemang i idrottsrörelsen, det är genom NeHs samarbete med Svenska Golfförbundet Ajabaja cancer får möjlighet att annonser via Golfförbundets kanaler direkt till golfaren.  

Kontaktuppgifter:

Arbetsgrupp:

AjaBajaCancer

Katties Brunberg, Styrelseledamot
Peter Hägg, Styrelseledamot

Svenska Golfevent

Robert Karlsson
Emil Rosberg
Bosse Einarsson


Pressmeddelande 15/1 2024

AjaBajaCancers första tv-reklam – belyser drabbade familjers vardag

AjaBajaCancer har sedan 2018 underlättat vardagen för familjer som lever med barncancer. Nu släpper organisationen sin första tv-reklam, framtagen av Passion Lab och Crisp. – Ingen forskning i världen hjälper mot den känsla av otrygghet i vardagen som följer med barncancer, säger Ellinor Stattin, grundare av AjaBajaCancer.

Sedan 2018 har AjaBajaCancer arbetat för att underlätta vardagen för alla som drabbats av barncancer. Att underlätta vardagen betyder att skapa trygghet under skrämmande och osäkra förhållanden.

– Vi vet inte om eller när barncancer helt kommer att besegras. Årligen får 350 barnfamiljer ett besked som förändrar allt. Vi kommer finnas där för alla familjer som drabbats med stöd och hjälp när deras omvärld sätts på prov. Under 2023 underlättade vi vardagen för över 540 familjer på flera olika sätt och vi ser hur behovet av stöd ökar. Det känns fint och viktigt att få porträttera vårt arbete i denna film. Säger Ellinor Stattin, grundare av AjaBajaCancer.

Tillsammans med kommunikationsbyrån Passion Lab och produktionsbolaget Crisp Film, har nu organisationen tagit fram sin första varumärkesbyggande reklamfilm. Syftet är att belysa den cancerdrabbade vardagen, som kan kännas både oviss och ensam för hela familjen.

– Vi ville visa all den styrka och sårbarhet som finns i det cancerdrabbade barnets omgivning, genom att rikta ljuset mot föräldrar, syskon och andra anhöriga. De hjältar som kämpar på i vardagen, och vars känslor ofta får ställas åt sidan i den tuffa kamp som pågår. Säger Niklas Turner Olovzon, grundare och creative director på Passion Lab.

Filmerna, vars musik är Monica Macs ”Stark och sårbar”, kommer att visas på TV4 med start i slutet av januari.

Om AjaBajaCancer

AjaBajaCancer är en välgörenhetsorganisation som bildades 2018 av Ellinor Stattin och Tove Malm när deras barn drabbats av cancer. AjaBajaCancer underlättar vardagen för alla som drabbats av barncancer. Genom våra tjänster, erfarenheter, forum och samarbetspartners skapar vi erbjudande där alla som drabbats kan få hjälp och ett personligt stöd – enkelt. Det kan vara allt från att gå till affären och handla mat eller att få psykologiskt stöd när den olustiga känslan plötsligt infinner sig.

Kontaktuppgifter

Ellinor Stattin, Grundare, AjaBajaCancer
Mobil: 072-3707080
E-post: Ellinor@ajabajacancer.se


Niklas Turner Olovzon, Creative Director, Passion Lab
Mobil: 070-6704845
E-post: Niklas@passionlab.se

Arbetsgrupp

AjaBajaCancer
Ellinor Stattin, Grundare
Peter Hägg, Styrelseledamot
Christer Johansson, Styrelseledamot


Passion Lab
Client Manager: Victoria Jansson
Creative Director: Niklas Turner Olovzon
Art Director: Sebastian Dafteke
Copywriter: Linus Bolander
Production Manager: Jakob Eriksson
Lead Strategist: Daniel Hegborn


Crisp Film
Director: Agnes Åkervik
Executive Producer & Co director: Gabriel Schock
Producer: Emma Hedestig
FAD: Peter Johansson
DOP: Niklas Panthell
1st AC: Justin LeBlanc
2nd AC: Machio Vivianand Lall
Film Loader: Zdenek Sova
Gaffer: Kamil Janowski
Best boy: Linnea Grahn
Sound: Lucas Lindgren
Make up/mask: Mari Miltvedt
Make up assistant: Sarah Stjernberg
Costume: Hanna Westerling
Set designer: Alice Hägglund
Production assistant / Craft: Emmi Segle
Location manager: Elias Sado
Colorist: Ola Bäccman
Sound design: Fredrik Lantz, RedPipe
Film Lab: Nina Boriri, Focus Fil


Still photo: Wilma Wallin
Extra tack till Stockholm Hockey Academy!